Białko – Jak łączyć białka, aby osiągnąć optymalny profil aminokwasowy?
29 maja 2019

Białko – Jak łączyć białka, aby osiągnąć optymalny profil aminokwasowy?

Post by Redaktor

Białko to jeden z trzech makroskładników, jakie człowiek dostarcza do swojego organizmu wraz ze spożywanym pokarmem. Na pojedynczą cząsteczkę białka składa się od kilkuset do kilku tysięcy aminokwasów. Spożywanie białka przyczynia się do prawidłowego przebiegu procesów syntezy białek mięśniowych. Jest jedynym makroskładnikiem, bez którego ludzkie ciało przez dłuższy czas nie może funkcjonować.  Każde białko jest zbudowane nieco inaczej, dlatego jedne źródła białka są bardziej wartościowe od innych. Poniższy tekst pozwoli zrozumieć, które białka należy spożywać i ze sobą łączyć, aby utrzymać prawidłowy stan zdrowia.

Białko niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu

Białka w ludzkim organizmie, poza samą funkcją budulcową, odpowiadają za szereg innych procesów. W przyrodzie istnieje 20 aminokwasów, które łączą się w białka. Przykładami białek mogą być peptydy, enzymy, przekaźniki i transportery. Aby uznać białko za pełnowartościowe, musi wystąpić 9 egzogennych aminokwasów, których ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Po spożyciu białka, w ludzkim organizmie przechodzi przez określone procesy metaboliczne, ulegając rozkładowi na poszczególne aminokwasy, trafiając z krwią do komórek pełniąc określone funkcje.

Spożywaj białko tak, aby było pełnowartościowe

Jeden gram białka dostarcza 4 kCal energii. Aby niosło ze sobą wcześniej wspomniane korzyści, musi być przyjmowane w określonej konfiguracji aminokwasów. Chcąc zapewnić sobie pełnowartościowe białko, najłatwiej będzie spożyć je wraz z produktami odzwierzęcymi – mięsem i jajami. Jeśli nie możemy pozwolić sobie na konsumpcję mięsa ani jajek, w celu otrzymania optymalnego profilu aminokwasowego, możemy połączyć: rośliny strączkowe z ryżem brązowym, mleko z płatkami owsianymi, makaron z serem feta. Alternatywą dla opisanych połączeń mogą być popularne odżywki białkowe, zapewniające 25 gramów czystego białka na 30 gramów produktu. Warto jednak traktować je jako formę suplementacji aniżeli zastępstwo dla pełnowartościowych produktów obfitych w witaminy i mikroelementy.

Tags:

0 Comments

Leave a Comment